Na třetí pokus to vyšlo

Závěrečná tisková zpráva o 22. Vsetínském filmovém maratonu

Kvůli hygienickým opatřením byl 22. ročník Vsetínského filmového maratonu dvakrát přesunut. Nakonec se uskutečnil v posledním prázdninovém víkendu a velmi se vydařil.
Čtrnáct projekcí přilákalo celkem 450 diváků. Ani změny termínu, ani panika okolo pandemie covid-19 tak neodradily fanoušky balkánského filmu, aby si dali dostaveníčko v kině Vatra Vsetín. Odměnou jim byl pestrý program s několika opravdovými filmovými lahůdkami. Tři filmy viděli z původních 35 milimetrových filmových kopií, mohli se zúčastnit oficiální české distribuční premiéry filmu Mezi dnem a nocí a hlavně se důkladně seznámili s tvorbou režiséra Miloše Radivojeviće, který měl v programu retrospektivu čítající celkem šest filmů. Miloš Radivojević patří k nejvýznamnějším a nejodvážnějším režisérům ze zemí bývalé Jugoslávie. Přestože má doma status kultovního režiséra, v Česku doposud nebylo možné jeho filmy vidět. Až nyní, v rámci Vsetínského filmového maratonu, který nesl podtitul „50 let lásky a svobody v jugoslávském a srbském filmu”, inspirovaný právě jeho tvorbou. Miloš „Miša” Radivojevič oslavil v listopadu loňského roku osmdesátiny. Své filmy natáčí již od počátku 70. let. Režisérskému a scénáristickému řemeslu se tedy věnuje již půl století. Jeho retrospektiva rovnoměrně pokryla toto období. Vrátila se až do roku 1975 k experimentálnímu snímku Testament, či k výjimečným dramatům Kluk, který slibuje a Una, která jsou ostrou kritikou jugoslávské socialistické společnosti osmdesátých let. Prostřednictvím filmů Ani na nebi, ani na zemi a Probouzení z mrt-vých poskytla náhled do neveselé reality Srbska 90. let a nechyběl v ní ani doposud poslední, velmi autobio-grafický Radivojevičův snímek Jak mě ukradli Němci.
Režisér Miloš Radivojević v jednom rozhovoru řekl, že láska a svoboda jsou dvě věci, na kterých stojí lidský druh. A o lásce a svobodě, přesněji o jejich nejrůznějších podobách, bylo i ostatních osm filmů v programu přehlídky. Diváci tak mohli porovnat, jak tato témata zpracovalo dalších osm režisérů náležejících k různým filmařským generacím. Vedle děl klasiků jugoslávského filmu, jakými jsou bezesporu Živojin Pavlović, Dragan Kresoja či Svetislav Prelić si vychutnali celovečerní debut Emira Kusturici Vzpo-mínáš na Doly Bell?, viděli snímky tvůrců střední generace Andra Martinoviće či Dušana Miliće a na závěr si užili výpravné historické drama Král Petr I. pod jehož režií je podepsán poměrně mladý režisér Petar Ristovski.
Počet diváků, který byl, vzhledem ke stále přetrvávajícím komplikacím spojeným s probíhající pandemií, nečekaně vysoký a jejich velmi pozitivní ohlasy na program přehlídky, přiměly organizátory vyhlásit, že 22. druhý ročník Vsetínského filmového maratonu nebyl poslední. Pokud to situace umožní, vrátí se 23. ročník do tradičního dubnového termínu a přinese další porci balkánských filmů. O programovém zaměření dalšího ročníku se nejpozději do konce října dočtete na stránkách Filmového klubu Vsetín a na stránkách www.vsetinskyfilmovymaraton.cz (Jiří Fiala)

úvodní stránka