Lyrickým Veselím s ruskými filmy
Veselí jsme
navštívili před rokem, při posledním semináři
ruských filmů. Filmové zážitky odtud z Veselí, kde
jsme viděli „pěrestrojkové“ ruské filmy byly velmi
silné. Plni očekávání jsme s Jirkou Fialou cestovali
v pátek 12. listopadu do Veselí nad Moravou. Jirku
jsem nabral ještě bez časové tísně ve Valašské
Polance, ale brzy jsme zjistili, že jízda pátečně
odpoledním Zlínem je nekonečná. Po třičtvrtě hodině
plížení jsme sice Zlín zdolali, ale již od Napajedel
byla cesta opět „zarůbaná“. Museli jsme tedy dát
vale prvnímu naprogramovanému filmu. Jízda Vsetín –
Veselí nám trvala dvě hodiny a přitom je to nějakých
70-80km...Veselí nás uvítalo teplým a slunečným
počasím takže jsme ani neměli pocit, že by byl
podzim. Mnoho lidí by si ťukalo do čela proč vlastně
tak pěkný čas trávíme zavřeni v kině. Ale možnost
vidět tyto filmy jinde nemáte. ubytovali jsme se ve
stále nehostinějším hotelu Veselan. No, kde na ten
název chodí, když vás tam nic veselého nečeká? Je
to téměř jediné zařízení hotelového typu v tomto
kdysi krásném městě (zejména stará část pohlazuje,
to co je za řekou „nové“ je typickým znakem
komunistického urbanismu) a tak „světe div se“
nebyli k mání pokoje s příslušenstvím (že by
návštěvníci semináře vyprodali tento místní alkrón?).
Museli jsme potupně využívat společných WC, které
byly značně nevábné a pokoj smrděl kouřem... Hotely,
kde se smí kouřit nesnáším, nebo snad takové ani
nejsou, jen ve Veselí... Ale nebyli jsme tam kvůli
spaní. Po ubytování jsme ihned přešli přes rozlehlou
pláň veselského náměstí do kina Morava. Koupili
registrace a vyrazili na obhlídku Veselí s touhou
završit cestu nějakým pivním zážitkem. Protože jsme
fajnšmekři a „gábinu“ ani jiné patoky nepijem,
narazili jsme na naši oblíbenou hospůdku s krytou
zahrádkou hned vedle veselského kláštera a kostela.
Zde nás překvapila výborná černohorská 11, skvěle
natočená a slastně pitelná. Určitě zatím náš
nejlepší veselský pivní zážitek. Po chvíli se ve
dveřích zjevil náš kamarád Pepa z Hradišťa a hned
jsme si měli co vykládat o filmech, o životě a
strastech a slastech kinařiny.
Protože tato
zastávka byla jen intermezzem v nepřetržitém toku
filmových zážitků obrátím pozornost na samotné
filmové dění. Uvodem musím podotknout, že tak jako
vždy na veselském ruském semináři, filmy zasvěceně
uváděla paní Galina Kopaněvová. Společně s ředitelem
místního kulturáku a filmovým nadšencem Marcelem
Řimákem jsou těmi hlavními postavami, které se
zasluhují o to, že Veselí má tak ojedinělou
každoroční akci...
Divoká
holubice / SSSR / 1986 / 100min / režie:
Sergej Solovjov
Tento film
jakoby navázal na vynikající sérii filmů z loňského
ročníku. Svěží avantgardní dílo, které Solovjov
natočil v Kazachstánu, když tam hledal nové studenty
pro VGIK. Minule jsme viděli film Zastávka jednoho z
jeho kazašských studentů. Solovjev se ve svém díle
sice jakoby obrací ke křehké duši dorůstajícího
kluka, ale předkládá nám drama, které má plno
atributů filmu pro dospělé. Jsme v roce 1946.
Evakuovaná rodina v Kazachstánu živoří. Matka
umřela. Otec válečný veterán učí domobranu a není
schopen být dobrým otcem, ač se o to neohrabaně
snaží. Mezi tím se objevuje řada dalších figurek,
které město ovládají skrze téměř gangsterské
chování. A do toho všichni pěstují holuby a ty
tam taky jde. Závěrečná katarze, která přiblíží syna
k otci je morální výzvou pro všechny otce
dospívajících synů. Vynikající filmové dílo.
Hodnocení: Milan*****, Jiří ****.
Po pauze na
na večeři v pizzerii Květoš (nejlepší pizzu stejně
dělají ve Vsetíně) jsme zavítali na druhý páteční
film:
Válečná
romance / SSSR / 1983 / 92min / režie: Petr
Todorovskij. Velmi dobře udělané retro nás opět
vrhá do poválečného Sovětského Svazu. Tentokrát je
nám vyprávěn příběh neopětované lásky, která vznikla
na frontě a znovu se vyjevila při náhodném setkání
po válce. Pokus naplnit iluzi lásky s někým koho
vůbec neznám a pokoušet se jej změnit , je příběhem,
který se ve filmech často opakuje. Todorovskij to
udělal vkusně a velmi filmově. Vynikající Inna
Čurikova v roli intelektuální a (ne)chápající
manželky hlavního hrdiny, zde vytvořila jednu z
krásných rolí „škaredek“, které ji filmové plátno
nezaslouženě přisoudilo (asi ji ta Marfuša z Mrazíka
zůstane navždy). Hodnocení: Milan ***a půl, Jiří **
(Zde nesdílím Milanovo nadšení - film byl sice
komický, ale mám pocit, že jinak než autoři
zamýšleli. Nicméně jsem rád, že jsem jej viděl)
Sobotní
jitro patřilo filmu:
Přišel
voják z fronty / SSSR / 1971 / 86min / režie:
Nikolaj Gubenko. Toto filmové dílo můžeme směle
zařadit k vrcholným filmům ruského realismu jako
byli Jeřábi táhnou nebo Balada o vojákovi.
Scénarista Vasilij Šukšin se sice možná trochu
nevyhnul budovatelskému poválečnému patosu, ale asi
tomu tak tehdy bylo. Jinak širokoúhlá , černobílá ,
zablácená nehostinnost válkou zničené ruské krajiny
na vás kape z každého metru filmu. Gubenko natočil
snad nejopravdovější film, který zaznamenává jak
poválečnou bídu tak i trosky, na kterých muselo být
vše neuvěřitelnou silou lidského ducha budováno
znova. Sám si ve filmu také zahrál jednu z hlavních
rolí. Krásný film, který stojí za to vidět.
Hodnocení: Milan ****, Jiří **** (Přestože film
ukazuje bídu válkou zničeného Ruska a je i kritický
k neschopnosti státu (strany) pomoct lidem ve
vesnicích, které lehly popelem, zůstává tak trochu
na půli cesty. Autoři patrně balancovali na hraně
toho co si mohli v roce 1971 dovolit. Film
nepostrádá klasický sovětský heroismus. Dojemné
pasáže jsou opravdu dojemné. Bláto opravdové a zima
mrazivá. Řemeslně je to natočeno rovněž dokonale.
Tím, že se neříká celá pravda to ale není
úplné.....)
Náš
dopolední filmový program doplnil další Gubenkovův
film:
I život,
i slzy, i láska / SSSR / 1984 / 103min / režie:
Nikolaj Gubenko.
Film z
prostředí domova důchodců byl nepatetickým filmovým
dílem o hledání lidské důstojnosti. Mladá nová
doktorka přináší do oprýskaného a komisního zařízení
pro „vyvolené“ seniory nový vítr a vrací odcházející
generaci chuť do života. Trable a intriky seniorů
jsou filmově věrohodné, ale počínání doktorky a její
boj s komisním ředitelem ústavu jsou neuvěřitelné a
filmu ubírají realismu, který získal ztvárněním
ubytovaných seniorů. Hodnocení: Milan ***, Jiří ****
(Připadalo mi to naopak docela uvěřitelné. A mám
pocit, že se to ani nemuselo odehrávat v Sovětském
svazu, ale kdekoliv na světě....)
Náš
odpolední sobotní program začal filmem
Pět
večerů / SSSR / 1978 / 103min / režie: Nikita
Michalkov. Ranný Michalkov nám předkládá
pozoruhodné retro z 50. let vycházející z dramatu A.
Volodina. Uzavřená společnost několika postav se
věnuje tomu co bylo, co kdysi prožili a s odstupem
několika let to hodnotí. Pochopili, že smyslem
života není jen pracovní vypětí a sebeobětování.
Zajímavou je „srážka“ ruského mládí, na kterém se
projevilo „chruščovovské tání“ s předválečnou
generací, která se smiřuje, že některé věci jsou
jinak než chtěli. Celé je to divadelní, odehrává se
to ve dvou bytech a trochu mi ta divadelnost
zarezonavala s jinou divadelní hrou na filmovém
plátně Kdo se bojí Virginie Woolfové? Kde se také
řešil mezigenerační problém, ale scény jsou daleko
krutější. Sevřenost divadelního prostředí dala
stejně jako v tomto filmu vyznít všech polohám povah
hlavních hrdinů. Michalkov natočil mistrovské dílo,
se skvělou kamerou i hereckými výkony. Hodnocení:
Milan *****, Jiří ***a půl
Po nadílce 3
filmů jsme věděli, že musíme na chvíli vypnout. Naše
cesta vedla do kouzelného a tajemného zámeckého
parku ve Veselí. Nádherná procházka před setměním se
zakončila v naší oblíbené hospůdce s černohorským
pivem. Řešili jsme zde dramaturgii naší akce s
bulharským filmem příští rok a čas rychle plynul a
pěna neklesala...
Naším
dalším sobotním a mnou očekávaným snímkem byl film:
Nádraží
pro dva / SSSR / 1982 / 124min / Eldar Rjazanov.
Film jsem měl možnost před lety vidět v rámci tzv.
Letního filmového festivalu pracujících. Zejména
jeho romantická lovestory, která prochází celým
filmem je vynikající a hodna téměř hollywoodských
rozměrů. Film byl natočen jako dobrá zábava.
Nepopadáme se za břicha, ale občas vykouzlí úsměv,
který dlouho vytrvá. Vynikající výkon Ljudmily
Gurčenko je doprovázen hereckou kreací Olega
Basilašviliho v roli zapomenutého cestujícícho a
„druhého“ milovníka. Nikita Michalkov si pak střihl
roli protřelého průvodčího a odmítnutého „prvního“
milovníka. Konverzačně a scénaristicky skvěle
udělaný film. Na uvěřitelnost a reálie se v tuto
chvíli nehraje - prostě tak asi Sovětský Svaz
nevypadal. Ale film zůstane filmem a já se bavil
úžasně...Hodnocení: Milan **** a půl, Jiří **** (I
přes úctyhodnou stopáž film nenudil ani chvíli...)
Poslední
film sobotního večera, nebo spíš noci jsme už
nedali. Střídavě jsme s Jirkou u tohoto
neuchopitelného snímku klimbali. Snímek Když padá
hvězda, tak unikl našemu zhlédnutí. Nějak jsme
se nemohli dostat do děje. Byl-li tam nějaký.
Považujeme za dramaturgicky nesprávné zařadit jako
poslední noční film - flák, na který musíte mít
všechny smysly napnuty.
Nedělní ráno
jsme vypadli z ubikace a zasedli k filmové lahůdce,
kterou jsme sice již viděli , ale tento film můžeme
zas a znova.
Jdi a
dívej se / SSSR / 1985 / 145min / Elem Klimov.
Tento film je válečným arcidílem, které nás zavede
do pekla partyzanské války v Bělorusku. Klimov
natočil apokalyptické dílo, u kterého sedíte
přikování k sedadlům a zažíváte hrůzu na vlastní
oči. Proměna mladíka Fljory – dítěte ve ztrhaného a
hrůzou prošedlého jinocha je autentická. Nikdy jsem
nic takového neviděl a míra naléhavosti je
neuvěřitelně silná. Jste prostě u toho. Tento film
by si měl každý povinně prožít, aby si uvědomil co
je válka, nenávist a hranice lidskosti. Závěrečné
střílení „na Hitlera“ je vynikající zkratkou. Je to
alegorie, kam až může víra v různé vůdce zajít a
zároveň kde jsou hranice nenávisti. Fljora do
posledního obrazu, který se mu zjeví, kde je Hitler
jako dítě z matkou již nevystřelí.... Jiří *****
(Jeden z nejhrůznějších a zároveň nejuvěřitelnějších
válečných filmů vůbec....)
Závěrečný
film semináře Komisařka jsme nechali na nějakou DVD
projekci, neboť jej před nedávnem vydaly Levné
knihy. Kino i seminář jsme kolem poledne opustili.
Letošní Veselí předložilo opět velmi kvalitní
nabídku ruských filmů. Lyrika z názvu se sice v
závěru přenesla do apokalypického běsnění, ale i tak
tam povětšinou byla přítomna, ať už ve vztazích
návštěvníků mezi sebou, tak i ve filmech , které
jsme mohli vidět.
Zapsal:
Milan Kostelník
úvodní stránka |